top of page
  • תמונת הסופר/תYosi Dotan

הנפילה בחלומות


נפילה מצוק גבוה או מבניין, נפילה ממטוס או תחושת נפילה מתמשכת. אלו ועוד גרסאות של חלום הנפילה משקפים את אותו עניין בגרסאות שונות.

חלומות הנפילה נפוצים ביותר ומשקפים תהליך דומה לחולמים רבים בחלומם. בחלומות אלו רואה עצמו החולם נופל, המצב בו נמצא החולם בחלומו באופן מפתיע לא תמיד נתפס כעניין מטריד בחלום או דבר מה שעלול עורר דאגה, לפעמים העניין מעורר פליאה ולפעמים אפילו נעים . ברובם המכריע של חלומות הנפילה החולם לא מגיע כלל אל הקרקע והחשש ממה שיקרה בסופה של הנפילה, מתבדה. בד"כ חלום הנפילה מסתיים ביקיצת החולם ומותיר בו רושם חזק שבוודאי יחולל בו הרהורים באשר למשמעותו של החלום . חלום הנפילה אינו מעיד כלל על מקרה כזה שעלול לקרות במציאות, אלא משקף תהליך שמתחולל אצל החולם בחייו במציאות.

המילה נפילה מעידה על עצמה, העניין לא נתפס כנעים במציאות. נפילה תוך כדי הליכה, נפילה ממדרגות, נפילה בעניין עסקי או בביצוע של עבודה, נפילה במפגש שיכול היה להוביל לזוגיות, בניסיון חברתי חדש, כל אלו מקרים מוכרים מחי היום יום . במציאות דבר לא קורה במקרה ,אבל זהו רק משפט שמורכב מחמש מילים. משמעותו תהיה בעלת ערך רק אם יהיה ניתן להשתמש במשפט זה להתנהלות טובה יותר במציאות.

בכדי להבין את משמעותה הסמלית של הנפילה בחלום, נבחן את העניין מנקודת מבט נוספת .

לתנועת הירידה או העלייה נקרא, תנועה אנכית. לתנועה קדימה ואחורה, נקרא תנועה אופקית . הליכה על מישור-משטח מפולס, קדימה, אחורה ולצדדים, תנועות אופקיות הן . עלייה או ירידה במעלה מדרגות או הר גבוה, משלבות תנועה אופקית עם תנועה אנכית(האדם גם נע במישור וגם משנה את גובהו ביחס אליו)

לתנועות האופקית והאנכית משמעות סמלית בחלום:

התנועה האנכית (מעלה ומטה) יסמלו בחלום מטרות ויעדים.

התנועה האופקית תסמל את דרכו האישית של החולם.

בכדי להמחיש את ההבדל המשמעותי בין מטרה לדרך, אשתמש במקרה שבו ההבדל בין מטרות לדרך בולט. אדם מעוניין להיות עשיר, מעוניין להיות בעל כסף ורכוש רב, שיהיה לו כוח קנייה ואולי אפילו כוח לעזור לחלשים. מאותו רגע בו קבע את מטרתו נוכל לבחון אם בתהליך עשיית הממון, הדרך אישית היא השולטת במעשיו, או שאולי מטרתו הפכה להיות השולטת במעשיו.  אם רק המטרה תהיה לנגד עיניו , אותו אדם עלול לראות כל אמצעי ככשר להשגת מטרתו. אם הדרך תנחה את מעשיו, יפעל להשגת מטרותיו בדרך מסוימת שתואמת את ערכיו גם אם זו אינה הדרך המהירה והנוחה להשיג מטרה זו.

כאשר הדרך היא שמנחה את פעולת האדם, כל מעשה מקבל ביטוי אישי ומקורי שתואם את ערכיו האנושיים. כאשר המטרה היא זו שמנחה את הפעולות, כל דרך אפשרית-גם אם זו פוגעת בערכיו של החולם. ייתכן שפעולה מונחית מטרה היא פעולה יעילה יותר, מהירה יותר ועדיפה להשגת המטרות, אולם זו פעולה שתובעת מהאדם וויתור על דרכו האישית למען השגתה באם לא שילב את מטרותיו בדרכו שלו לפעול.

גם אם קובע לעצמו האדם מטרה שקשורה בעולם המודעות וההתפתחות העצמית, הניגוד בין דרך למטרה נשאר בעינו. גם אם מטרתו של אותו אדם נעלה וחשובה לפחות בעיני עצמו, חשוב שהדרך היא זו שתנחה אותו ביעדו ולא המטרה היא זו שתשלוט במעשיו.

בכדי  להמחיש עניין זה, נדמה אדם שמעוניין לעזור לנזקקים, אדם שמעוניין להעניק לחבריו סיוע ולשפר את מצבם או אפילו מעוניין להעניק לעולם ולסייע בהפיכתו למקום טוב יותר.

גם אדם זה אם יפעל להשגת מטרתו בכל דרך  ולא יפעל בדרכו שלו, לא יוכל לחוות הגשמה עצמית בפועלו.

העלייה למעלה היא שם נרדף לרכישת מטרות ויעדים, הירידה למטה תסמל נטישת מטרות ויעדים.

התנועה קדימה, היא הליכה בדרך. התנועה לאחור תסמל חזרה לנקודת המוצא.

התנועה מעלה מטה היא תנועה שאין בה תנועה אופקית ולכן היא שוללת את הדרך, התנועה האופקית שוללת את התנועה האנכית ולכן היא שוללת את המטרות והיעדים.

העלייה בגרם מדרגות או הטיפוס על הר הן תנועות שמשלבות את שתי התנועות, האופקית והאנכית ויש בהם גם מטרות וגם דרך באיזון שמציין שיפוע המעלה.

הנפילה היא תהליך של נטישת מטרות והזדמנות חדשה להליכה בדרך.

חלום הנפילה מראה תנועה אנכית כלפי מטה, שיקוף לתהליך אישי של נטישת מטרות, תהליך שכשיושלם ינחת החולם על פני הקרקע שבה יוכל ללכת בדרכו.

ירידה במעלית, החלקה על חבל או צניחה גם הם משקפים תהליכים של נטישת מטרות שעשויים לאפשר לחולם לנחות על קרקע עליה יוכל ללכת בדרכו שלו.

הנפילה למרות שנתפסת כעניין לא נעים ,אולי ככישלון. יש בה הזדמנות חדשה לחולם לנטוש מטרות שקבע לעצמו, מטרות שהרחיקו אותו מללכת בדרכו שלו.

חלום נפילה שמסתיים בהתרסקות או חבטה בקרקע, משקף תהליך שונה מעט מחלומות הנפילה שתוארו עד כה. נפילה שמסתיימת בנחיתה לא נעימה על פני הקרקע עשויה לשקף כי נטישת המטרות נעשית במהירות שקשה שמקשה על השליטה בתהליך, נחיתה רכה ונעימה תשקף לחולם כי הנה כבר הגיע למצב שבו יכול ללכת בדרכו.

חשובה היא הדרך, חשובה היא גם המטרה,   שני מושגים אלו מוטב להם להתקיים יחד באיזון, המטרה תניע את העשייה והדרך תעניק לה את המשמעות .

4,236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page